کتابخانه علامه امینی (ره) ملایر
دعای مطالعه:خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارمان کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا

عرشیان در سوگ فاطمه(س) نالانند. فرزندان فاطمه(س) ناباورانه پیکر مطهر و بی جان مادر را در آغوش کشیده، معصومانه می گریند و با ذره ذره وجودشان از مادر می خواهند که بار دیگر با آنان سخن بگوید، فاطمه(س) اما مظلوم و زجر کشیده همچنان ساکت است.

ماه با شرمساری، خود را پشت ابرهای سیاه پنهان ساخته تا تاریکی شب، چنان همه مدینه را بپوشاند که کسی نبیند و نداند که پیکر پاک دختر رسول خدا(ص) بر روی دستان مبارک امام علی(ع) به سوی کدامین خاک می رود.

شب که همیشه با ناله های علی(ع) آشناست، حال شاهد مظلومیت و زمزمه های حزن انگیز اوست، زمزمه های حزن انگیزی که در غم از دست دادن فاطمه از عمق وجود مولا(ع) برمی خیزد. لحظه ها، آرام و قرار ندارند گویی از آن می ترسند که بغض علی(ع) بترکد و آسمان فرو ریزد کوچه های تاریک مدینه، شرمگین از امانت داری خود، در سکوت مرگ آوری فرو رفته اند. ملائکه، مدینه را سرزنش می کنند:

«مگر رسول خدا(ص) نفرموده بود که فاطمه پاره تن من است؟ وای بر تو ای مدینه که چه بد امانت داری بودی!»

زمین، حضور گام های آرام علی(ع) را حس می کند. همان گام هایی که هر گاه در میدان مبارزه با دشمن به حرکت درمی آمد، زمین و زمان از صلابت و هیبت آن بر خود می لرزید و هیچ کس را یارای مقاومت در برابر او نبود و با همان گام هایی که یتیمان و بینوایان کوفه هر گاه خش خش گام علی(ع) را در دل شب می شنیدند، نور امید وجودشان را پر می کرد.

و حالا علی(ع) ا ست و شب و تنهایی و پیکر مطهر همسر و ناله های معصومانه فرزندان و به اندازه تمام جهان غم و بغضی که گلوی حضرتش را می فشارد و خیل ملائکه که آمده اند تا در این تنهایی، غمخوار مولا(ع) باشند ...


wa2y_images_(1).jpg



فرزندان فاطمه(س) آخرین وداع را با مادر می کنند و پیکر مطهر زهرای مرضیه با خاک آشنا می شود و روح پاکش به پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) می پیوندد و خاک، چنان به وصیت فاطمه(س) وفادار است که اثری از قبر، باقی نمی گذارد.

حزن و اندوه، چنان بر وجود مولای متقیان، اسوه صبر و ایمان و شجاعت غلبه می کند که اشک از دیدگان مبارکش سرازیر می شود. علی(ع) روی مبارک را به سوی قبر پیامبر(ص) برمی گرداند و با او درد دل می کند:

«السلام علیک یا رسول اللّه ...(ص) ... فاطمه، نوردیده ات امشب به زیارت شما آمده ... خداوند اینگونه مقدر ساخته که در میان اهل بیت، فاطمه زودتر از دیگران به تو بپیوندد ... یا رسول اللّه ... اکنون امانت خویش را از من باز گرفتی ... بعد از فاطمه(س) اندوه، همیشه با من خواهد بود و شب هایم به بیداری خواهد گذشت و این حزن و اندوه با من خواهد بود تا وقتی که خداوند برای من نیز سرایی را که تو در آن مقیم هستی، اختیار کند...

یا رسول اللّه ...(ص) در سینه ام اندوهی است که آزارم می دهد ... چقدر زود بین من و فاطمه(س) جدایی افتاد ... اکنون تو، خود از غم هایی که بر سینه فاطمه ات نشسته بود، از او بپرس ... غم هایی که نمی توانست به کسی بگوید ...»

رسول خدا دخترش فاطمه را بیش از آنچه مردم انتظار داشتند، عزیز و گرامی می داشت و خیلی بیشتر از آن اندازه که مردان به دختران خود توجه و علاقه نشان می دهند به او توجه و محبت می کرد، به طوری که به نظر می آمد که از حدود دوستی پدر و فرزندی بسیار پا فراتر نهاده است.

آن حضرت نزد خودی ها و عموم مردم بارها، نه یک بار و دو بار، در مواقع مختلف، نه یک جا و دو جا، فرموده بود:

«فاطمه بانوی بانوان جهانیان است»

فاطمه روز قیامت که می خواهد از محشر عبور کند از سوی عرش رحمان ندا می رسد: «چشم ها را فرو افکنید که فاطمه دختر محمد عبور کند.»

و رسول خدا(ص) بارها فرمود: «رنج فاطمه رنج من، خشم او خشم من، نگرانی او نگرانی من است.»

* *

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم بعثت در مکه متولد شد. آن حضرت در پنج سالگی مادر خویش را از دست داد. ایشان بسیار مورد علاقه پدر بزرگوارش بود تا حدی که پیامبر اسلام (ص) می فرمود: «فاطمه پاره تن من است. هرکه او را شاد گرداند، مرا شاد کرده، و هر که او را بیازارد، مرا آزرده است.»

این بانوی بزرگ در عبادت خدا و پرهیزگاری و فضلیت، آئینه تمام نمای پدرش، رسول خدا بود. روزی پیامبر اکرم به او فرمود: بهترین چیزها برای زن چیست؟ حضرت زهرا عرض کرد: «اینکه او نامحرم را نبیند و نامحرم هم او را نبیند.»

وی در سن نوجوانی با امام علی(ع) ازدواج نمود و نسل پیامبر (ص) و یازده امام گرامی از ایشان می باشد. آن حضرت در سال یازدهم هجری پس از رحلت پدر گرامیش چشم از جهان فرو بست.

آری زندگی کوتاه و زودگذر حضرت زهرا(س) با فراز و نشیب های جانکاه و طاقت فرسایی همراه بود که صبر و شکیبایی در برابر آنها به زانو در می آمد و مردان بزرگ را توان شنیدن نبود، تا چه رسد که با آن حوادث روبه رو شوند و این از برتری های بی مانند آن حضرت بود.

اما برجسته ترین فضلیت در زندگی زهرای اطهر(س) حمایت بی دریغ حضرتش در دفاع از مقام ولایت علی بن ابی طالب(ع) است و تحمل آن همه سختی و مصیبت و درد و رنج در طول دوران زندگی کوتاه ولی پر برکت و ایراد خطبه های روشنگرانه و حتی سکوت و خاموشیش، همه و همه، در این راستا قرار دارند و این پایداری و شکیبایی تا سر حد شهادت ادامه یافت و به حق، می توان آن وجود قدسی را شهیده سنگر امانت نامید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 30 بهمن 1396 :: نویسنده : کتابدار-مسئول کتابخانه علامه امینی
آسمانی شدن جمعی از هموطنانمان در حادثه سقوط هواپیما در یاسوج را به خانواده های داغدار این عزیزان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می نمائیم از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و علو درجات آن عزیزان سفر کرده را مسئلت می نمائیم.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

رهبر معظم انقلاب سانحه‌ سقوط هواپیمای مسافربری را تسلیت گفتند

در پی‌ سانحه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای‌ مسافربری‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیام‌ تسلیتی‌ صادر کردند.
در پی‌ سانحه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای‌ مسافربری‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیام‌ تسلیتی‌ صادر کردند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

سانحه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دلها را لبریز از اندوه و تأسف کرد. اینجانب مراتب تأثّر عمیق و همدردی صمیمانه‌ی خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز میدارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت میکنم. مسئولان ذیربط لازم است همه‌ی تلاش و همکاری خود را برای اقدامهای لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.

سیدعلی خامنه‌ای
۲۹ بهمن ۱۳۹۶





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

مجلات از جذاب ترین خواندنیهای دنیای امروز هستند.این خواندنیهای دوست داشتنی این روزها به شکلی تخصصی در حال فعالیت هستند که هر کس نسبت به ذائقه خود می تواند از آنها بهره ببرد.شما با عضویت در کتابخانه عمومی علامه امینی ملایر از فرصت مطالعه مجلات جدید بهره مند خواهید بود.این فرصت را از دست ندهید!!!!!!
8g9x_2018-02-14-15-48-08.jpg




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

به اطلاع میرساند کلیه کارتهای عضویت رایگان روز 18 بهمن ماه صادر گردیده و آماده تحویل به اعضای محترم می باشد.همه روزه از ساعت 7:30 صبح الی18:30 عصر پذیرای حضور شما عزیزان در کتابخانه علامه امینی هستیم.(روزهای پنج شنبه کتابخانه صرفا در نویت صبح 7:30 الی13 باز است)
fcve_20180207_155645_film1.jpg

rers_2018-02-14-15-25-12.jpg




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پرند آزرم مسئول کتابخانه علامه امینی ملایر از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در ایام دهه فجر خبر داد.
از این برنامه ها می توان به برگزاری بازدیدهای کتابخانه ای،نشست کتابخوان،مسابقه کاردستی انقلاب،مسابقه روزنامه دیواری و نقاشی،آذین بندی کتابخانه،طرح سلفی با پرچم،مسابقه دیوارنویسی انقلاب،معرفی کتاب؛عضویت رایگان روز18 بهمن ماه،شرکت در راهپیمایی روز 22 بهمن ماه،برگزاری نمایشگاه کتاب و...نام برد.
توجه شما را به تصاویری از این برنامه ها جلب می نماید.

sb5o_معرفی_شهید.jpg

8f32_نقاشی.jpg


rj8_نمایشگاه_کتاب.jpg

o7jz_روزنامه_دیواری.jpg


9u3i_بازدید_مدرسه.jpg
1j54_2018-02-10-16-35-52.jpg
da66_بازدید_مهد.jpg

0u0m_جمع_خوانی.jpg

t5x_img_20180212_142700.jpg

rivy_2018-02-10-16-36-18.jpg

bzw0_قصه_گویی_انقلاب.jpg

nblk_آذین_بندی.jpg



ipcl_img_20180211_172606.jpg

vshl_20180207_155645_film1.jpg






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

کتابداران کتابخانه علامه امینی ملایر به همراه جمعی از همکاران خود روز یکشنبه 22 بهمن ماه در راهپیمایی این روز بزرگ شرکت کردند و با آرمانهای مقدس انقلاب و امام خمینی و شهدا تجدید پیمان کردند.
q37r_راهپیمایی.jpg




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

مریم هنرجو کتابدار کتابخانه علامه امینی ملایر از برگزاری مسابقه نمادین دیوارنویسی انقلاب در این کتابخانه خبر داد.وی افزود در جهت آشنایی ملموس کودکان و نوجوانان با فرهنگ انقلاب و شعارهای نشات گرفته از شعور انقلابی جوانان رشید ایران در سال 57 این مسابقه در کتابخانه با حضور کودکان و نوجوانان برگزار شد.در این مسابقه کودکان به انتخاب خود شعاری از شعارهای انقلاب اسلامی را انتخاب و در دیوار نمادین طراحی شده در کتابخانه باز نویسی می نمودند.این مسابقه با استقبال اعضای کودک و نوجوان مواجه شد.

f23v_مسابقه3.jpg

qtic_مسابقه2.jpg

dzvj_مسابقه1.jpg




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

3z1u_images_(1).jpg

ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر کتابخانه علامه امینی همدوش و همگام با ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی به ندای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای لبیک گفته و در راهپیمایی 22 بهمن 96 مشتاقانه و پرشور حاضر خواهد شد.





نوع مطلب :
برچسب ها : شرکت در راهپیمایی 22 بهمن 96،
لینک های مرتبط :

--به نقل از خبرگزاری مهر

کتاب شناسی انقلاب اسلامی؛

معرفی کتاب هایی درباره انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی
برخی از مهمترین کتاب های تألیف شده توسط نویسندگان ایرانی و خارجی پیرامون تبیین وقوع انقلاب اسلامی و تحلیل جایگاه آن در جهان را مشاهده می کنید.

 وقوع انقلاب اسلامی برای نظریه‌‌پردازان غربی، همان‌‌طور که بهتر از هرجایی، می‌توان در آثار تدا اسکاچ پل (۱۹۷۹/۱۳۷۶) «دولت‌ها و انقلاب‌های اجتماعی» و میشل فوکو (۱۹۷۸/۱۳۷۷) «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟» سراغ گرفت، بیش از هر چیز، اسباب حیرت یا نقض قاعده بوده است، اما برای اهل نظری که آن‌را از نزدیک دیده‌اند، اسباب تأمل. روشن است که انسانی که از بیرون می‌نگرد، به‌‌جهت اقتضائات زمانی و مکانی، امکان تفسیر و تبیین آنچه از دور می‌بیند را بهتر و زودتر می‌یابد و آنکه درون درگیر ماجرا بوده است، هرچند به‌لحاظ زمانی، دیرتر امکان مکتوب کردن آنچه دیده است را دارد، اما تحلیلش به واقع نزدیک‌تر است.

به‌نظر می‌رسد به این دلیل است که تأملات متفکرین ایرانی، پیرامون تبیین وقوع انقلاب اسلامی و تحلیل جایگاه آن در جهان فعلی، به‌لحاظ زمانی دیرتر از تحلیل‌های متفکرین غربی صورت گرفته است. آنچه در ذیل می‌آید، «برخی» از این دو دسته تأملات است که بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.

الف) برخی از مهمترین تحلیل‌های متفکرین ایرانی

آیندۀ انقلاب اسلامی ایران

استاد مرتضی مطهری

انتشارات صدرا،۱۳۶۲

متن اولیۀ کتاب، پیشتر با عنوان «پیرامون انقلاب اسلامی» منتشر شده و این مجلد که همراه با اضافاتی است، مشتمل بر شش بخش است. بخش اول به بررسی اهداف روحانیت در مبارزات می‌پردازد. شهید مطهری بر این باور است که روحانیت در مبارزات خود برای انقلاب اسلامی، تنها یک بُعدی عمل نکرده‌اند؛ بلکه خواسته‌اند تمام وجوه اسلام در جامعه تحقق پیدا کند. اما از آن‌جا که رسیدن به این خواسته، تغییر در آنچه اساس و زمینۀ ایجاد آن‌را تشکیل می‌دهد است، باید گفت اساسی‌ترین هدف روحانیت، همان چیزی است که در صدر اسلام اتفاق افتاد، یعنی تغییر حاکم و حکومت فاسد و اصلاحِ آن که این با تشکیل حکومت اسلامی محقق می‌گردد (صص۲۶-۲۷). بخش دوم که متن سخنرانیِ استاد شهید در دانشکدۀ الاهیات در تاریخ ۲/۱۱/۵۷ است، به «مفهوم آزادی عقیده» می‌پردازد. بنا به نظر سخنران، میان آزادی عقیده و آزادی تفکر تفاوت وجود دارد؛ هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست. شرط آزادی تفکر، صراحت و عدم نفاق است (ص۴۱). بخش سوم، با عنوان «تحلیل انقلاب ایران»، مباحثی هم چون نظریه‌ها دربارۀ ماهیت انقلاب‌ها و از جمله، ماهیت انقلاب اسلامی ایران را مورد نظر دارد (صص۶۴-۶۷). این شهید، در ارتباط با ماهیت انقلاب اسلامی ایران، چهار نظریه آورده و از میان آن‌ها، نظریۀ «انقلاب اسلامیِ چندبعدی و همه‌جانبه» را مقبول ‌می‌داند (همان).

بخش چهارم، با عنوان «آیندۀ انقلاب اسلامی ایران» در نُه فصل، می‌کوشد هم به تبیین ریشه‌های انقلاب اسلامی بپردازد و هم مسائل پیشِ رویِ آن‌را حل نماید:

۱. ماهیت انقلاب ایران که در ادامۀ بخش سوم، نظریاتی را در ارتباط با ریشۀ انقلاب‌ها آورده است (صص۱۲۱- ۱۲۵). ۲. ریشه‌های انقلاب اسلامی است که مهترین بحث آن، این است که انقلاب روحی، مقدمۀ انقلاب اجتماعی است (ص۱۳۲). در صفحۀ ۱۳۲ چنین می‌خوانیم «آیا ممکن است جامعه‌ای انقلاب کند، نظامات اجتماعی حاکم بر آن جامعه را دگرگون کند، بدون آنکه مردم از نظر روحیه و شخصیت روحی دگرگون شده باشند؟ ... این امکان ندارد». استاد مطهری ارکان انقلاب روحی مردم ایران را دو چیز دانسته‌اند: دمیده شدن روح امر به معروف و جهاد در آنها، احساس شخصیت» (صص۱۳۳-۱۳۴). ۳. عدالت اجتماعی؛ معنویت، پایه و جزء لاینفک عدالت اجتماعی است(ص۱۵۵). ۴. استقلال و آزادی؛ در این قسمت گفته می‌شود «عدم استقلال فرد» به شکل‌های گوناگونی می‌تواند باشد (ص۱۵۷). همچنین از انواع مختلفی از استقلال مانند استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی و استقلال مکتبی صحبت شده است. ۵. معنویت در انقلاب اسلامی؛ ۶. روحانیت و انقلاب اسلامی؛ ۷. وظایف حوزه‌های علمیه؛ ۸. نقش زن در جمهوری اسلامی؛ ۹. نقش بانوان در تاریخ معاصر ایران.

بخش پنجم کتاب، مجموعه مصاحبه‌‌هایی از استاد مطهری است با عنوان «دربارۀ جمهوری اسلامی» و معطوف به مسائل آیندۀ نظام جمهوری اسلامی و بخش ششم که بخش پایانی و ضمیمه شده به کتاب است، به تبیین‌های درخشان استاد مطهری پیرامون اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، اسلام و آزادی تفکر و فرق بین فکر و عقیده می‌پردازد.

انقلاب اسلامی و وضعِ کنونیِ عالم

رضا داوری اردکانی

انتشارات مهر نیوشا، چاپ اول، ۱۳۶۱،۱۳۸۷

هرچند میان انتشار ویراست اول و دوم کتاب، ۲۶ سال است، اما بنابر صلاحدید نویسنده، نوشته‌های کتاب، حتی اشتباهات سهوی و تحت‌اللفظیِ آن، تغییر نکرده است. این کتاب که مجموعه‌ای از مقالات است، حاصل فکر و ذکر و زندگی نویسنده در سال های اول انقلاب بوده است. لذاست که تغییر آن در این شرایط، معنا و مفهوم خاصی ندارد. مقالاتِ هشت‌گانۀ کتاب عبارتند از: «روشنفکری و روشنفکران»، «عقلِ سیاسی»، «رهبری در مشروطیت انقلاب اسلامی»، «فلسفه و انقلاب»، «انقلاب اسلامی و برخی مسائل جهانی»، «امپریالیسم»، «انقلاب اسلامی»، «انقلاب ایران». دکتر داوری کوشیده است تا در این کتاب، به بررسی پدیدارشناسانۀ انقلاب اسلامی بپردازد و شاید مهمترین نکتۀ در باب این کتاب، منحصرنشدن انقلاب، به ساحت سیاست و تاکید داوری بر انقلاب در تفکر و ایجاد تفکر نو است. لذا انقلاب حقیقی، انقلاب در زندگی بشر انقلابی است که بشر را به فطرت اصلیِ خود بازمی‌گرداند و از این‌رو بسط انقلاب را منوط به قوۀ قهریۀ نمی‌داند؛ آنچه باید بسط پیدا کند، تفکر حاصل از انقلاب است.

انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن

عماد افروغ

انتشارات سورۀ مهر؛ ۱۳۸۶

کتاب مذکور، همچون بسیاری از آثار دکتر افروغ، مجموعه ‌مقالاتی است که البته به‌رغم پراکندگیِ ظاهری، واجد خط فکرها و اشتراکات معنایی قابل توجهی است. کتاب شامل ۱۵ گفتار است. گفتارهای اول و دوم، «پیش‌گفتار» و «مقدمه» است و گفتار سوم و چهارم، «آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی» و «ماهیت، ضرورت و ارکان نقد در جمهوری اسلامی» است. اما بحث اصلیِ کتاب از گفتار پنجم آغاز می‌شود؛ جایی که دکتر افروغ به «تبیین فلسفیِ انقلاب اسلامی بر اساس حکمت متعالیه» می‌پردازد. گفتارهای «ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی»، «خودآگاهی تاریخی» و «مشروعیت در نگرش امام خمینی (ره)»، به‌لحاظ محتوایی، قرابت زیادی با گفتار پنجم دارند. تبیین و بحث پیرامون مسائل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، عمدتاً در گفتارهای نهم، دهم و یازدهم به ترتیب با عناوین «معناداری مردم‌سالاری دینی»، «آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره)» و «دموکراسی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی» آمده است. افروغ در گفتارهای دوازدهم و سیزدهم، بحثی پیرامون جایگاه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با عناوین «انقلاب اسلامی، رنسانی دیگر» و «جمهوری اسلامی، ترجمان فلسفۀ سیاسی سوم» مطرح ساخته است. گفتارهای چهارده و پانزده، «بایسته‌های اصول‌گراییِ خلاق و انتقادی» و «جنبش حزب‌الله، بسط یافتۀ انقلاب اسلامی»، اولی مقاله‌ای کوتاه و فشرده و دومی سخنرانی نویسنده در همایش شهدای مقاومت لبنان است. «مرگ‌آگاهی و فرهنگ ایثار» ضمیمۀ فصل پانزدهم و آخرین بحث این کتاب است. در میان این پراکندگی ظاهری، می‌توان چند نکته را به‌عنوان شاخصۀ مباحث افروغ بررسی کرد: اول، روش‌شناسی رئالیسم انتقادی صدرایی است که افروغ با تکیه بر آن، به تحلیل انقلاب اسلامی، به‌عنوان یک پدیدۀ اجتماعی-سیاسی می‌پردازد. دلیل تأکید افروغ بر این روش در قیاس با روش‌های پوزیتویستی و هرمنوتیکی، التزام این روش به وجود یک جوهر باطنی ونفس‌الامری در ورای تغییرات معرفتی و اجتماعی است. با استناد به فرمایش حضرت امام (ره) که «این انقلاب، هدیه و تحفه‌ای الهی و واقعیتی منحصربه‌فرد است»،بررسی این پدیده، نظریه‌ای منحصر‌به‌فرد و ناظر به جوهر الهی را می‌طلبد (ص۶۰). نکتۀ دومی که می‌توان از این کتاب استخراج کرد، این است که سفر چهارم اسفار اربعۀ صدرایی نیز به تبیین انقلاب اسلامی با تاکید بر نقش بی‌بدیل حضرت امام (ره) تاکید دارد. افزون بر این، تاکید افروغ بر اینکه «انقلاب اسلامی، ریشه در نگرش صدرایی امام (ره)» داشته، معطوف به نکاتی مانند کل‌گرایی توحیدی و یکی شدن دین و سیاست در این مکتب فلسفی نیز می‌گردد (صص۱۰۸-۱۱۱). نکتۀ سوم، معطوف به مسئلۀ مشروعیت که در نظام صدرایی و اندیشۀ امام خمینی (ره) آمیخته‌ای از «حقانیت» و «مقبولیت» است، می‌گردد (ص۵۵). بنابراین تاکید دکتر افروغ بر تبیین صدرایی، صرفاً به وقوع انقلاب اسلامی باز نمی‌گردد، بلکه نویسنده، با دل‌نگرانی از استمرار انقلاب اسلامی در قالب نظام جمهوری اسلامی، مبانی صدرایی را فرا می‌خواند تا این مسائل را تبیین نماید. لذاست که بر همین اساس، به آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و نقد جمهوری اسلامی می‌پردازد و مهمترین آسیب این انقلاب را «تئوریزه نکردن انقلاب اسلامی به‌مثابه واقعیتی منحصر‌به‌فرد» می‌داند.

انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی: موج چهارم بیداری اسلامی در ایران

موسی نجفی

مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۷؛

مجموعه مقالات و مصاحبه‌هایی که تقریباً یک خط فکری را به نمایش می‌گذارند، در این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده‌اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می‌شوند: موج اول، نهضت‌های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می‌شود و منتهی به نظام‌های سیاسی مشروطیت می‌گردد؛ موج سوم، نهضت‌ها و حرکت‌های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می‌گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می‌یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می‌گردد و تاکنون ادامه می‌یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می‌دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می‌دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه‌پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می‌کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده‌شکنی در نظریه‌پردازی غرب» سه مقاله‌ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می‌شود. این انقلاب، نظریه‌پردازی غربی را در همۀ حوزه‌ها به چالش کشید و لذا، نجفی می‌کوشد تا در بخش‌های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به‌گونه‌ای بدیع تشریح کند. از این‌رو است که در بخش سوم، مقالات و مصاحبه‌هایی را قرار داده که «فلسفۀ مدنی ایران» را تبیین می‌کنند و در بخش چهارم، با عنوان «تمدن اسلامی»، سومین و بالاترین سطح نظریه‌پردازی پیرامون ایران مابعدانقلاب اسلامی را که همان سطح تمدن‌سازی است، تشریح می‌نماید. نجفی در مقالۀ پایانی، با عنوان «انقلاب فرامدرن»، مهمترین ارکان نظریه‌اش پیرامون تاریخ ایران و انقلاب اسلامی را تشریح کرده است. شاید مهمترین مسئله، این است که به‌زعم او، برخلاف دیدگاه‌های شرق‌شناسانه و مدرن در تحلیل تاریخ ایران، پرسش از ماهیت تحولات تاریخ ایران را باید از عصر صفویه آغاز کرد نه از قاجار یا مشروطه. زیرا اگر با این پیش‌فرض نجفی همراه باشیم که سهم ما از مدرنیته، مدرنیزاسیون بوده است، آنگاه، انقلاب اسلامی، تلاشی برای کنارزدن این پروژه و احیاء سنتی بوده است که به لحاظ تاریخی، در بطن تاریخ ایران وجود داشته وکل پروژۀ مدرنیزاسیون، کوشیده است تا این باطن تاریخی را بزداید. «لذا مشخصات اصلی انقلاب اسلامی، عبارت بودند از: ۱. واکنش به مدرنیزاسیون دوران پهلوی ۲.رجوع به سنت در همۀ ابعاد آن ۳. احیاء سنت در مابعد مدرنیته» (ص۳۰۵).

انقلاب اسلامی، برون رفت از عالم غربی

اصغر طاهرزاده

لب‌المیزان، ۱۳۸۸

همان‌طور که عنوان کتاب نشان می‌دهد، مسئلۀ اصلیِ کتاب، حول دو محورِ کلی می‌گردد: مبانی دینی و بالاخص عرفان شیعی انقلاب و تضاد ذاتیِ آن با مبانی مدرنیتۀ غربی. استاد طاهرزاده در این کتاب که شامل شش بخش اصلی است، کوشیده تا «انقلاب اسلامی را از منظری بنمایاند که راه تفکر نسبت به آن گشوده گردد» (ص۲۵). بخش‌هایی شش‌گانۀ کتاب، عبارتند از: «انقلاب اسلامی، بستر عبور از غرب یا بسط مدرنیته؟»، «انقلاب اسلامی و راه برون‌رفت از عالم غربی»، «انقلاب اسلامی و برگشت به تماشاگری راز»، «انقلاب اسلامی، بستر توحید در قرن حاضر»، «انقلاب اسلامی و گشودن جبهۀ حق در ظلمات دوران» و «ای امام». همان‌طور که عناوین نشان می‌دهند، طاهرزاده اولاً انقلاب اسلامی را یک انقلاب معنوی در برابر دنیای مادی غرب می‌داند و ثانیاً همان‌طو رکه فصل پایانی نشان می‌دهد، تاکید زیادی بر نقش بی‌بدیل امام خمین (ره)، بالاخص وجوه عرفانی شخصیت ایشان دارد. بنابراین طاهرزاده کوشیده تا انقلاب اسلامی را به‌عنوان ملاک و معیار حق و باطل جلوه دهد: می‌توان انقلاب اسلامی را «یک رستاخیر معنوی به شمار آورد که حساب و جایگاه هر کس را در دوران کنونی که دوران تقابل انقلاب سلامی با فرهنگ مدرنیته است، تعییین می‌کند» (ص۱۴). نکتۀ دیگری که طاهرزاده در فصل به آن می‌پردازد، پیوند مبانی تفکر شیعه، نظیر واقعۀ غدیر و انتظار در عصر غیبت با انقلاب اسلامی است. اما نویسنده در فصل دوم، به قطب متضاد انقلاب اسلامی، یعنی غرب و مدرنیته می‌پردازد و با مقابل قراردادنِ هدف این دو جبهه، راه‌برون رفت از عالم غربی را منحصر به انقلاب اسلامی می‌داند. لذا در فصل سوم، به مصادیق تقابل انقلاب اسلامی و مدرنیته مانند محدودیت‌های علم تجربی، وارونگی فرهنگی و نظایر آنها اشاراتی دارد. فصل چهارم، به مصادیق مبارزۀ جبهۀ توحیدی و جبهۀ غرب می‌پردازد و در ضمن آن، به تفاوت‌های انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه نیز توجهاتی دارد. نکتۀ قابل توجه که بیشتر در فصول اول تا چهارم دیده می‌شود، توجه شدیدی است که طاهرزاده به «ذات‌داشتن» انقلاب اسلامی و «بی‌ذات» بودن مدرنیته و نگاه‌های غربی دارد، تا جایی که مبنای اصلی کتاب حاضر را ذات‌داشتن انقلاب اسلامی می‌داند (ص۱۷). فصل پنجم، به مباحث جزئی‌تری می‌پردازد که در عصر مابعد انقلابی به کار می‌آیند. طاهرزاده در این فصل، به تکیه بر مبانی فلسفۀ تاریخی شیعه که در انقلاب اسلامی به ظهور رسیده، به ظرفیت‌های انقلاب اسلامی مانند «مدیریت معنوی»، «معنی کامیابی» و «شاخصۀ اصلی انقلاب اسلامی» اشاره می‌کند. فصل پایانی، به‌نوعی سخنان نویسنده در کتابی دیگر با عنوان «امام خمینی (ره) و خودآگاهی تاریخی» بسط یافته‌اند. طاهرزاده، از آن دسته از متفکرینی است که شدیداً به نقش بی‌بدیل امام خمینی (ره)، بالاخص افق‌های عرفانی ایشان در شکل‌گیری و نیز تبیین انقلاب اسلامی معتقد است. در صفحات پایانی کتاب در وصف پیوند انقلاب اسلامی و جایگاه حضرت امام (ره) چنین آمده است: «ای امام! تو به ما درس صحیح زندگی کردن دادی و تا تو را شاگردی می‌کنیم، زنده‌ایم؛ از خود انقلابی به جای گذاشتی که خورشیدی است در شب تاریک و یخ‌زده این قرن. تو رمز و زار حیات آسمانی و عزت زمینی را بر جای گذاردی، حال از خدایت بخواه تا بتوانیم از آن پاسداری کنیم» (ص۲۳۳).

انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ: بیداری اسلامی در بهار عربی

حسین کچویان

انتشارات سورۀ مهر، ۱۳۹۱؛

عنوان اصلی و فرعی این کتاب، گویای آن است که این کتاب، صرفاً نمی‌کوشد تبیینی از وقوع انقلاب اسلامی ارائه دهد، بلکه مسئله‌ای گسترده‌تر را تبیین می‌کند. کچویان در مقدمه با عنوان «موضوعی سوال‌برانگیز: ابهامات هویتی حول ماهیت جنبش‌های منطقۀ اسلامی»، اولاً به فرضیات متضاد پیرامون این جنبش‌ها اشاره دارد و سپس، به رویکرد روشی این کتاب می‌پردازد. رویکرد روشی نویسنده در تحلیل این جنبش‌ها، بررسی «شرایط تاریخی-اجتماعی به‌مثابه عامل تعیین‌کنندۀ ماهیت جنبش‌های انقلابی» است. این موضع روش‌شناختی، کافی است تا دریابیم که چرا نویسنده به انقلاب اسلامی، به‌عنوان شرایط تاریخی-اجتماعی می‌نگرد که در ماهیت جنبش‌های عربی تأثیرگذار است. از این‌رو، فصل نخست، به انقلابات کبیر، به‌عنوان عاملِ «تغییر شرایط تاریخی اجتماعی و ایجاد نیروی تاریخی جدید» اختصاص یافته است. پس روشن شد که واحد تحلیل نویسنده، انقلابات، به‌عنوان شرایطی است که زمینۀ تغییرات زیادی را ایجاد می‌کند. لذا عناوینی که نویسنده برای سه انقلاب کبیر بشری برگزیده است، گویای توصیف وی از ماهیت آنها و جایگاهی است که این انقلابات برای تبیین مسئلۀ وی در این کتاب دارند: «انقلاب کبیر فرانسه: انحرافی ساختاری در تاریخ بشری یا ظهور تاریخ سکولار»، «انقلاب کبیر اکتبر: معارضۀ نیروهای درونی تاریخ تجدد» و «انقلاب کبیر اسلامی ایران: انفتاح باب تاریخ الهی یا بازگشت دین به تاریخ». سپس کچویان به تقابل دو نیروی تاریخی کنونی اشاره می‌کند. او از یک سو به ابزارهای تقابل جهان تجدد برای مهار گسترش فراملی انقلاب کبیر اسلامی، مانند نظم نوین جهانی یا سلطۀ دموکراتیک و ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی می‌پردازد و از سوی دیگر، جنبش‌های انقلابی که مابعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده‌اند را متاثر از امواج و نیروهای رها شدۀ توسط انقلاب اسلامی می‌داند. با نظر به این دو نکته، روشن است که نویسنده در فصل دوم، «جبش‌های منطقه و هویت اسلامی» آنها را «پیامد شرایط تاریخی انقلاب کبیر اسلامی» بداند و با ارائۀ شواهد متعدد، نشان دهد که نزاع اصلی در این جنبش‌ها، نزاع بر سر این دو هویت متضاد است. لذا در فصل سوم، «قطع پیوند نهضت‌های منطقه با اسلام و انقلاب اسلامی» را مترادف با «مصادرۀ هویت و تاریخ» می‌داند؛ تاریخی که دیگر نمی‌توان در آن سهمی برای انقلاب اسلامی در نظر نگرفت. نویسنده در فصل پایانی با عنوان «سخنی از گذشته برای آینده» خواننده و تمامی کسانی که کوچکترین امکان نقش‌آفرینی در این منازعات را دارند را مختار به انتخاب دو گزینه می‌داند: ۱. دل‌سپردن به هویت تجددی این جنبش‌ها و گرفتار شدن مجدد در هویت تجددی تاریخ که پیش از این در کشورهای منطقه سابقه داشته است؛ ۲. تن‌دادن به شرایط انقلابی اسلام که با انقلاب اسلامی، وارد تاریخ بشری شده است قبول تمامی الزامات آن؛ در صفحات پایانی کتاب چنین آمده است: «مردمی که با جنبش‌های خود در صدد احیاء عزت و مجد از دست‌رفته‌اند و نگران استقلال کشورهای خود هستند، تنها با طرد یک‌پارچۀ و کامل غرب با تمام ضمائم و حاشیه‌هایش می‌توانند به مقاصد خود نائل شوند. اسلام، تنها راه‌حل جهان اسلام و بلکه بشریت است ... بدون این نبرد، جنبش‌های مذکور به سادگی در معرض این قرار خواهند گرفت که مصادره شده و به تاریخ ناسازگار و دشمن با ماهیت و حقیقت خود ملحق شوند. تنها نتیجۀ این رویداد که نشانه‌های خطرناک و دردناک آن بعضاً به چشم‌ می‌خورد، مرگ درون تاریخ [تجددی] خواهد بود که اساساً برای همین نیز به درون آن رانده و کشانده می‌شویم» (ص۲۷۸-۲۷۹).

ب) برخی از تحلیل‌های غربی

حامد، الگار (۱۳۶۰)

انقلاب اسلامی در ایران

 مرتضی اسعدی

نشر قلم

اصل کتاب در ۱۹۸۱ به زبان انگلیسی نوشته شده و شامل چهار سخنرانی نویسنده در موسسۀ اسلامی لندن است: ایران و تشیع، آیت‌الله خمینی: تجسم یک سنت، اسلام‌ به‌عنوان ایدئولوژی: اندیشۀ علی شریعتی، ۱۳۸۹، ۱۳۹۹: سال انقلاب (بررسی تاریخی وقایع انقلاب). محور اصلیِ کتاب، بر شخصیت فقهی و عرفانی امام خمینی (ره) و تحلیل تاریخ تشیع در ایران می‌گردد. با این حال با توجه به حضور حامد الگار در بطن انقلاب اسلامی و تعلق خاطر وی به تشیع، می‌توان این کتاب را در دستۀ پیشین قرار داد.

کدی، نیکی.آر (۱۳۷۵)

ریشه‌های انقلاب ایران

ترجمهٔ عبدالرحیم گواهی

 دفتر نشر فرهنگ اسلامی

اصلِ کتاب، با عنوانِ «ریشه‌های انقلاب: تاریخ تفسیری ایران مدرن» در ۱۹۸۱ منتشر شده است. کدی در تحلیل خود از چرایی وقوع انقلاب ایران، تلاش کرده تا توأمان به عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعة ایران که در طول تاریخ معاصر (از قرن نوزدهم میلادی و آغاز رویارویی اجتناب ناپذیر ایران با غرب) شکل گرفته‌اند، توجه داشته باشد. با این حال، کتاب بیش از آنکه تحلیلی نظری ارائه دهد، متکی بر گزارش است.

فوکو، میشل (۱۳۷۷)

 ایرانیان چه رویایی در سر دارند؟

ترجمۀ حسین معصومی همدانی

 نشر هرمس

اصل کتاب، گزارش نویسنده از انقلاب ایران در پیِ مأموریت روزنامۀ «کوریه ره دلا سرا» است که در ۱۹۸۷ منتشر شده است. ایدۀ مبنایی کتاب که هشت یادداشت از نویسنده است و توسط مترجم، تالیف شده، همان ‌چیزی است که فوکو، معنویت سیاسی می‌نامد. با توجه به دانش گسترده و عمیق فوکو، تحلیلِ وی در این کتاب، ناظر بر پرسشی عمیق نسبت به ماهیت حیرت‌آمیز انقلاب اسلامی برای غرب است. تعابیری نظیر اینکه «نظام حقیقت آنان، با نظام حقیقت ما یکی نیست» یا «اسلام در سال ۱۹۷۸ افیون مردم نبوده است، دقیقتا روح یک جهان بی‌روح بوده است»، نشان از عمق دیدگاه فوکو دربارۀ انقلاب اسلامی ایران دارد.

اسکاچ پل، تدا (۱۳۷۶) دولت‌ها و انقلاب‌های اجتماعی، ترجمۀ سید مجید رویین تن، انتشارات سروش

این کتاب که در ۱۹۷۸ منتشر شده، از جمله آثار مربوط به نسل سوم نظریه‌های انقلاب است. اسکاچپول در این کتاب،  می‌کوشد تا با تکیه بر مارکسیسم ساختارگرا، از ساختارهای اجتماعی نظیر دولت، سیستم‌های اقتصادی و نظایر آنها، تبیینی علّی در مورد انقلاب‌ها ارائه دهد. مهمترین تعبیر نویسنده در مورد تبیین وقوع انقلاب‌ها را می‌توان در این عبارت یافت: «انقلاب‌ها می‌آیند و نه اینکه ساخته شوند». اما نویسنده در مقالۀ «دولت تحصیل‌دار و اسلام شیعی در انقلاب ایران» (۱۹۸۲) منتشر کرد، انقلاب اسلامی را نقض‌کنندۀ قاعدۀ فوق و استثنائی در میان انقلاب‌ها دانست. مهمترین مسئله، وجودِ ارادۀ دینی در انقلاب ایران بود که با نظریۀ اولیۀ اسکاچپول، سازگاری نداشت.

عشقی، لیلی (۱۳۷۸)

زمانی غیر زمان‌ها (امام، شیعه و ایران)

ترجمۀ احمد نقیب‌زاده

مرکز بازشناسی اسلام و ایران

عشقی با تأثیر از ایدۀ «معنویت سیاسی» فوکو، در ۱۹۹۲ این کتاب را منتشر ساخته است، هرچند به‌لحاظ تحلیل و نوع ادبیات، نسبت به فوکو، کمتر به چارچوب‌های رایج علوم اجتماعی غرب پایبند است. تاکید کتاب بیش از همه بر سنت عرفان اسلامی است و در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول، «اندیشه»، معطوف به تشریح چارچوبی کلی از عرفان نظری و در امتداد آن، عرفان شیعی و عقاید تشیع است و بیش از همه به تشریح مفهوم امام می‌پردازد. فصل «تاریخ»، به نوعی روایت‌گری تاریخی از تشیع و نسبت آن با دیگر مفاهیم و مقولات است.  این فصل می‌کوشد تا توضیح دهد که چرا انقلاب اسلامی، «نه خارج از تشیع و نه جایی غیر از ایران» ممکن نبود رخ بدهد. در فصل آخر کتاب، «بازگشت از ملکوت»، عشقی آنچه در بخش‌های قبل در باب اندیشه و تاریخ خوانده‌ بودیم را با یکدیگر پیوند می‌دهد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سفر دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور به استان مركزی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز چهارشنبه هجدهم بهمن‌ماه همزمان با دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سفر به استان البرز از نزدیک با کتابداران این استان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این سفر، بیست و ششمین سفر استانی دبیرکل نهاد است که در راستای تحقق وعده وی، مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی وگفتگو با کتابداران در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود.

گفتنی است؛ استان البرز دارای ۶۸ کتابخانه عمومی متشکل از ۴۳ کتابخانه نهادی و ۲۵ کتابخانه مشارکتی است






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


کتابخانه علامه امینی همواره در برنامه ها و مناسبتهای مذهبی و ملی با عزمی دو چندان در جذب مخاطبان به کتابخانه اقدامات خود را معطوف به محیط کتابخانه ندانسته و با سرکشی به مدارس و مراکز فرهنگی و ارتباط گیری با این مراکز فرهنگی اقدامات مفیدی را انجام میدهد.
دهه فجر امسال نیز با برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای،طرح سلفی با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و بازدیدهای متنوع مدارس و مهدهای کودک،نمایشگاه کتاب فجر فاطمی و... پرشور ظاهر شد.
از آنجا که این ایام مبارک ادامه دارد و برنامه ها تا پایان این ایام پیش بینی شده اند تصاویر برنامه های آتی در روزهای آینده به حضور مخاطبان محترم وبلاگ عرضه خواهد

شد.


hxxh_2018-02-03-13-23-47.jpg



i4wu_2018-02-01-10-15-20.jpg
9dp_2018-02-01-10-18-28.jpg




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از برگزاری جلسات کارشناسی و ارزیابی نقاط قوت و آسیب‌های موجود در روند مشارکت کتابداران در انتخاب منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی که طی سال‌های اخیر در قالب طرح‌هایی چون «انتخاب کتابدار ۱»، «انتخاب کتابدار ۲» و «ارزیابی مجلات» اجرایی شد، طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» در کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور اجرا می‌شود.

باقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اعلام این خبر گفت: این طرح در راستای مطالبات کتابداران در مشارکت فعال در انتخاب منابع کتابخانه‌های عمومی و همچنین افزایش دانش عمومی کتابداران، طی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، به صورت آزمایشی در کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور برگزار می‌شود.

باقر میرعبداللهی

وی درباره اهداف برگزاری طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» گفت: سنجش و تحلیل دانش کتابداران از بازار نشر، توجه به اقتضائات کتابخانه‌ای و توجه به نظر کتابداران به عنوان حلقه واسط میان کاربر و منبع اطلاعاتی، ایجاد انگیزه و هویت‌بخشی به کتابداران و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تأمین منابع با توجه به ذائقه مخاطب، از جمله اهدافی است که این طرح دنبال می‌کند.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره روند اجرای این طرح نیز توضیح داد: ابتدا فهرستی از مجموعه کتاب‌هایی در رده‌های مختلف، که مراحل متعدد بررسی و ارزیابی را در اداره کل منابع نهاد طی کرده‌اند، تهیه و در سامانه‌ای اختصاصی که توسط همکاران ما در بخش IT نهاد در حال آماده‌سازی نهایی است، بارگذاری می‌کنیم.

میرعبداللهی ادامه داد: پس از اینکه فهرست مصوب از طریق سامانه مذکور در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار گرفت، کتابداران در فرصت چند روزه‌ای که اختیارشان قرار خواهد گرفت، با محوریت و هماهنگی مسئول کتابخانه، نسبت به انتخاب و علامت‌گذاری کتاب‌های مدنظر خود، اقدام خواهند کرد؛ در ادامه ما با تجمیع این فهرست، برای خرید اقدام خواهد شد.

وی درباره زمانبندی اجرای این طرح نیز عنوان کرد: مرحله ابتدایی طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» شامل تهیه فهرست کتاب‌های ارزیابی شده، از سوی اداره کل منابع انجام شده؛ سامانه اختصاصی این طرح نیز که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، شانزدهم بهمن ماه در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار می‌گیرد و روند انتخاب کتاب‌ها توسط کتابداران در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

باقر میرعبداللهی درباره موضوعات کتاب‌های ارائه شده در فهرست ابتدایی اداره کل منابع، توضیح داد: موضوعات آثار ارزیابی شده که در این فهرست قرار دارند، بر موضوعات پرمخاطبی چون رمان، کودک و نوجوان، مهارت‌های خانه‌داری، علم و روانشناسی تأکید دارد؛ این ۵ موضوع همواره از موضوعات مورد مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی بوده است.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: بر اساس روال پیش‌بینی شده مبنی بر پیش آمدن سوالات مختلف از سوی کتابداران درباره این طرح و نحوه مشارکت آنها، کارشناس مسئول منابع استان که بازوی اجرایی و نماینده اداره کل منابع در هر استان هستند، پاسخگوی سوالات احتمالی کتابداران خواهند بود.

وی یادآور شد: با توجه به بودجه موجود، الگوی مالی مشخصی برای این طرح درنظر گرفته شده که بر این اساس مطابق الگوی مالی مصوب، برای هر کتابخانه در سامانه مذکور، حدی از مبلغ مشخص شده که کتابداران با محوریت مسئول کتابخانه موظف هستند سفارش خرید خود را بر اساس الگوی مالی مشخص شده، ارائه دهند.

میرعبداللهی عنوان کرد: برآورد ما این است که اجرای طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» تا پایان بهمن ماه امسال به پایان خواهد رسید و نامه خرید منابع انتخابی در نیمه اول اسفند ماه برای ناشران ارسال خواهد شد. پس از اجرای آزمایشی این طرح، بازتاب و نتایج آن جمع‌آوری می شود و با بررسی این داده‌ها تصمیمات لازم درباره استمرار اجرا، و رفع نواقص و اشکالات آن اتخاذ خواهد شد.

گفتنی است اجرای آزمایشی طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، از ۱۶ تا ۲۳ بهمن‌ماه سال جاری در بیش از ۲۰۰۰ کتابخانه‌ تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 http://cld.persiangig.com/preview/AoCectpVG6/gif20.rozblog%20(6).gifآ

آغاز دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد


 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



درباره وبلاگ


سند چشم انداز كتابخانه های عمومی ایران در افق ایران1404


با امید به عنایات الهی و تلاش برنامه ریزی شده نهاد عمومی غیردولتی كتابخانه های عمومی در چشم انداز ایران 1404 هجری شمسی نهادی است :
فرهنگی با هویت اسلامی – ایرانی ، نافذ و اثر گذار بر جامعه دارای كاركردهای آگاهی بخشی ، اطلاع رسانی آموزشی و ارشادی ، زمینه ساز ارتقای مطالعه ی مفید دارای نیروی انسانی متعهد ، متخصص و آموزش دیده با حفظ جایگاه اول كشوردر منطقه و موفق در رساندن كشور در زمره ی پانزده كشور برتر جهان از جهت سرانه فضا ، عضو ، منابع و امانت كتابخانه ای با ویژگی های ذیل :
 ارتقاء دهنده ی آگاهی عمومی از طریق دسترسی سریع ، آسان و عادلانه ی یكایك ایرانیان و فارسی زبانان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز با توجه به اقتضائات سنی ، فرهنگی جغرافیایی و جسمی
 در خدمت آموزش مادام العمر افراد جامعه از طریق تعامل با نهادهای آموزشی و تسهیل در چرخه ی دانش با تامین منابع اطلاعاتی
 مركزی برای یادگیری ، رشد مهارت و نیز ارتقاء تعاملات فكری و علمی در راستای تولید علم
 جذاب ، هدایت كننده ی اوقات فراغت و توسعه دهنده ی فرهنگ مطالعه و كتابخوانی با هدف جذب فراگیر مخاطب به ویژه كودكان ، نوجوانان و جوانان
 تقویت كننده ی ” مولفه های هویت ملی ایرانیان ” حافظ و انتقال دهنده ی ارزش های دینی و فرهنگی در برابر از خود بیگانگی فرهنگی و گسست نسل ها
 پژوهش محور ، نوآور و خلاق و بهره مند از مشاركت نخبگان و فرزانگان و رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در جامعه
 حامی و ارتقاء دهنده منزلت اجتماعی كتابداران
 مشاور امین با بهره مندی از كتابداران متخصص و متعهد
 دارای ساختاری انعطاف پذیر و چابك در تعامل با مساجد و خیرین و بهره مند از همكاری نهادها و سازمان های دولتی، مردمی و مذهبی
 برخوردار از نظام های همكاری و تبادل بین كتابخانه ای در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی
پیشرو در بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعاتی با ایجاد كتابخانه های تركیبی از طریق دیجیتال سازی اثر بخش خدمات و منابع
***********
منشور اخلاق حرفه ای كتابداران كتابخانه های عمومی كشور

من به عنوان عضوی ازخانواده بزرگ كتابداران، در پیشگاه قدس الهی متعهد می شویم:

1- با التزام به قانون اساسی و اطاعت از اصل ولایت مطلقه فقیه، توان خود را در دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی و تحقق آرمانهای بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، و تبعیت از رهبر معظم انقلاب به كار بندم.
2- با حفظ، نشر و ترویج ارزشهای دینی و انقلابی در برابر تهاجم فرهنگی غرب ایستادگی كنم.
3- به عنوان مشاوری امین در جهت ارتقای مطالعه مفید تلاش كنم.
4- با ایجاد محیطی امن و جذاب برای اعضاءو مراجعان، زمینه بهره مندی شایسته از اوقاف فراغت را فراهم سازم.
5- با مراجعان با تواضع ، احترام و حسن خلق رفتار كنم.
6- در حفظ بیت المال كوشا بوده و در استفاده بهینه از امكانات، سعی خویش را بكار بندم.
7- نسبت به اجرای قوانین، مقررات و دستورالعمل های نهاد كتابخانه های عمومی ملزم باشم.
8- مهرورزی را سرلوحه رفتار خود قرار داده و با همكاران با احترام، انصاف و حسن نیت رفتار كنم.
9- در راستای ارتقای وجهه و منزلت اجتماعی كتابداران كوشش نمایم.
10- نسبت به رشد و ارتقای دانش خود نویژه دانش تخصصی كتابداری و اطلاع رسانی همت گمارم.
.
.
.
.
.
.
.
تلفن کتابخانه: 32215000

مدیر وبلاگ : کتابدار-مسئول کتابخانه علامه امینی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic